Esei
M. Mahendran
Dalam kehidupan seharian, kita sering menghadapi pelbagai situasi yang tidak menyenangkan. Ia sudah bermula sejak alam bayi lagi. Apabila seorang bayi tidak lapar atau dahaga disumbatkan botol susu ke dalam mulutnya; bayi itu akan menunjukkan protes dengan menangis dan meraung.
Ini bererti, apa yang dilakukan terhadap bayi itu adalah suatu paksaan.
Perkara yang tidak digemari oleh seseorang, tidak harusnya dipaksa untuk membuat mereka menerimanya. Ini bukan sifat perikemanusiaan. Ia akan mengundang masalah psikologi kepada individu tersebut.
Sebagai contoh, saya tidak gemar minum kopi, walau apa jenis kopi pun. Tetapi kawan saya pula adalah penggemar tegar. Dia akan mencadangkan beberapa jenis kopi. Saya akan mengelak. Setiap kali dia akan menceritakan kehebatan rasa kopi dan khasiatnya dan memaksa secara halus untuk saya menikmati kopi.
Untuk menjaga hati kawan, saya mungkin akan minum kerana terpaksa. Pada hakikatnya saya tidak suka. Ini bermaksud saya dipaksa untuk minum kopi dengan penuh strategik. Ini akan berterusan setiap kali bersarapan atau minum petang dengannya. Nilai persahabatan akan tercemar tanpa disedari.
Paksaan juga boleh berlaku dalam alam percintaan dan perkahwinan.
Cinta dan perkahwinan juga tidak boleh dipaksa. Ia akan berakhir dengan penceraian dalam masa tersingkat. Kebelakangan ini banyak kes cerai terjadi dalam kalangan muda-mudi. Keadaan ini sungguh membimbangkan.
Ada pula pasangan suami isteri yang berkahwin atas dasar cinta, pada kemudian hari dengan berlakunya insiden-insiden paksaan dalam alam rumah tangga, mereka menamatkan hubungan di mahkamah. Jika mereka sudah mendapat anak, apa pula akan terjadi kepada mereka?
Kita berhak untuk menolak apa yang ingin disogokkan walaupun perkara itu baik. Bukan semua perkara baik yang “diiklankan” itu harus diterima. Bukan semua orang akan menyukai apa yang “diiklankan”. “Iklan” boleh mempengaruhi seseorang secara halus sebab ia diulang. Yakni, kita dipaksa untuk menurut apa yang “diiklankan”.
Apabila diselidiki sifat-sifat mereka yang gemar memaksa; baik orang perseorangan, kerajaan, syarikat, ibu bapa, guru-guru, institusi, “ajaran” dan sebagainya. Didapati mereka adalah keras kepala. Sukar menerima pandangan atau pendapat orang lain. Ingin semuanya mengikut kehendak mereka.
Mereka bersifat dominan. Yakni, mereka suka mengawal keadaan atau orang lain dan merasa dirinya mesti diikuti.
Orang seperti ini tidak mempunyai sikap sabar. Mereka tidak sanggup menunggu atau memberi ruang kepada orang lain untuk membuat keputusan.
Oleh kerana mereka sentiasa mementingkan diri sendiri. Ia tidak memberi ruang untuk memikirkan perasaan orang lain.
Ada juga pihak majikan mengutamakan disiplin atau aturan secara esktrem sehingga boleh menekan orang lain.
Ahli-ahli politik yang menjalankan sesuatu negara memiliki sikap kurang empati, iaitu sukar memahami atau menghargai pandangan orang dan perasaan orang lain. Mereka suka menguatkuasakan peraturan atau undang-undang dengan cara yang ketat.
Untuk mencapai tujuan, mereka menggunakan cara paksaan yang ketara hingga pihak lain terpaksa tunduk.
Jika kita lihat mereka yang fanatik agama pula, mereka sukar menerima perbezaan amalan atau pandangan dalam perkara keagamaan. Mereka gemar untuk memaksa orang lain berbuat sesuatu kerana ia dianggap “betul” atau “wajib” menurut agamanya.
Sasterawan Negara Usman Awang sering menyoroti isu ketidakadilan dalam karya-karyanya. Beliau percaya bahawa sastera harus berfungsi sebagai cermin masyarakat dan alat perubahan sosial. Usman Awang menekankan pentingnya kebebasan individu dan menentang segala bentuk penindasan melalui karya-karyanya.
Manakala Sasterawan Negara A. Samad Said sering mengangkat tema kemanusiaan dan ketidakadilan dalam karya-karyanya. Beliau menekankan bahawa paksaan, sama ada dalam bentuk politik atau sosial boleh merosakkan nilai kemanusiaan dan perpaduan. Melalui karya seperti “Salina”, beliau menggambarkan kesan buruk paksaan terhadap individu dan masyarakat.
Untuk mengelakkan atau menghadapi mereka yang suka memaksa, ada beberapa cara saya dapati di media sosial yang boleh membantu para pembaca budiman.
Tetapkan sempadan diri. Jangan mudah terpengaruh; nyatakan pendirian anda dengan jelas tanpa agresif.
Bersikap tegas tetapi sopan. Jawab dengan tenang. Jangan tunduk semata-mata kerana tekanan.
Elakkan perdebatan panjang. Jika mereka keras kepala, jangan habiskan tenaga dengan bertengkar; pilih masa sesuai untuk bercakap.
Jangan ambil hati sangat. Fahami bahawa paksaan mereka lebih kepada sifat atau kepercayaan mereka, bukan serangan peribadi.
Alihkan perbualan atau tinggalkan situasi. Keluar dari situasi itu atau ubah topik.
Gunakan pendekatan diplomatik. Kadang-kadang boleh cuba menyakinkan mereka secara logik atau emosi tanpa konfrontasi.
Cailah sokongan. Jika ia melibatkan kumpulan atau organisasi, dapatkan sokongan orang lain yang sependapat untuk menghadapi tekanan.
Jadi, konklusifnya paksaan menyekat kebebasan dan boleh menimbulkan ketegangan dalam masyarakat. Pendekatan berhemah, sabar dan menghormati hak orang lain akan lebih berkesan untuk mencapai keharmonian.
Ayuh, mari kita mempertahankan kebenaran dan menentang paksaan.
Comments
Post a Comment