Skip to main content

Bersatu Teguh, Bercerai Roboh

      

 

 

Esei

 



 

Oleh: M. Mahendran

 

Homo sapiens atau manusia dikatakan lahir dan berkembang di muka bumi ini  sejak dua juta tahun yang lampau di benua Afrika. Kemudian kelahiran mereka merebak luas ke Asia dan Eropah.

Yakni, manusia sejak dahulu lagi telah memiliki etnik, kebudayaan dan agama tersendiri yang berbeza-beza mengikut tempat kelahiran masing-masing. Sudah pasti Homo sapiens ini sudah berbangga dengan kebudayaan dan agama yang mereka miliki sejak beratus ribu tahun lagi dan ia masih berterusan hingga ke tahun 2025 ini.

Bahasa, kebudayaan, agama dan fahaman di seluruh muka bumi ini adalah sungguh unik dan merupakan kebanggaan kaum dan etnik masing-masing.

Sesuatu etnik atau kaum sudah tentu akan berbangga dengan kebudayaan dan agama yang mereka anuti dan diamalkan sejak turun-temurun. Itu adalah sifat semula jadi manusia yang sudah termaktub di dalam DNA mereka. Jika tidak, kelahiran mereka sebagai manusia boleh disangsi.

Apa yang mereka amalkan dan anuti itu sudah pasti seratus peratus benar dan tidak boleh disangkal. Jika disangkal atau dipersenda, sudah pasti akan mengundang kemarahan.

Apabila bahasa, etnik, kaum, budaya dan agama sesuatu kelompok disindir oleh kelompok lain, sudah pasti berlaku perselisihan. Ini adalah kerana Homo sepians sudah  dibentuk sebegitu rupa, sejak turun-temurun lagi.

Bukan sahaja terhadap kelompok lain, malah sikap kurang senang terhadap kaum dan penganut agama mereka sendiri juga masih berleluasa hingga sekarang atas perbedaan kasta, mazhab dan fahaman. Malah ramai juga yang menyangkal kewujudan Tuhan.

Sikap ini masih tidak berubah dan tidak akan berubah sepenuhnya walaupun segala jenis  manusia  ini adalah ciptaan Tuhan di Bumi yang sama.

Saya tidak peduli akan masalah perkauman atau masalah-masalah global yang timbul di negara lain. Biar mereka selesaikan sendiri. Jika mereka ada kaedah baik dan dapat menyatukan rakyat berbilang kaum, etnik dan agama di negara mereka, kita juga boleh praktikkan begitu.

Sejak telefon pintar berpisah tiada dari tangan manusia, pelbagai masalah timbul di segala pelosok dunia dan negara berbilang kaum seperti negara kita Malaysia. Banyak perkara yang digembar-gemburkan di media sosial hingga menaikkan kemarahan pelbagai pihak. Rakyat Malaysia yang sudah biasa hidup aman dan damai, kini dicengkam masalah perkauman yang runcing, walaupun ia bukan sampai berbunuh-bunuhan sebagaimana pernah terjadi suatu ketika dahulu.

Walaupun keretakan kaum tidak dilakukan secara bersemuka atau secara ‘face to face’, ia  tetap berlangsung sebagai tulisan komen di facebook atau dalam bentuk video di media sosial lain.

Saban hari rakyat Malaysia hidup seperti sediakala tanpa mengetahui apa yang terkandung di benak mereka. Tuhan sahaja yang tahu.

Saya menulis artikel ini bukan untuk mencari kesalahan sesiapa atau mana-mana kaum. Kita perlu bersatu teguh membelenggu apa yang sedang berlaku di negara kita demi silaturahim antara kaum, pembangunan dan kemakmuran rakyat dan negara. Kerenggangan antara kaum cuma akan mengeruhkan situasi hingga ekonomi negara terumbang-ambing. Nanti, siapa yang susah? Kita juga bukan?

Untuk menangani apa yang sedang berlaku sekarang, bukanlah suatu perkara yang mudah. Setiap individu perlu bersabar dan bertolak ansur menghadapi hari-hari yang tertinggal untuk kita.

Berikut adalah beberapa perkara yang saya fikirkan akan membantu meredakan keadaan pada masa sekarang dan seterusnya.

1. Anak-anak kecil perlu digalakkan bebas bergaul bersama kaum-kaum lain. Jika mereka tidak berjiran dengan kaum berlainan, mereka boleh dibawa ke Taman Permainan, restoran dan tempat ibadat  untuk sesi kenal-mengenali dan meramah-mesra.

2. Sudah tentu di kawasan kampung, bandar atau negeri yang majoritinya terdiri daripada sesuatu kaum sahaja, perkara seperti dinyatakan di atas mungkin agak sukar dilaksanakan. Untuk itu, anak-anak boleh dibelikan buku-buku berkaitan kaum, etnik dan agama di Malaysia. Bukan sahaja melalui buku, dengan menonton tv dan YouTube mengenai sesuatu kaum dan agama juga akan mewujudkan pemahaman secara berperingkat-peringkat di sanubari mereka.

3. Di sekolah pula, pelajar perlu pelajari segala bahasa dan agama utama sesuatu kaum sebagai subjek kurikulum dan ko-kurikulum. Pelajar  di Semenanjung Malaysia juga perlu belajar tentang kebudayaan penduduk Sabah dan Sarawak. Begitu juga sebaliknya.

4. Untuk mereka yang dewasa pula, boleh diadakan kelas malam di bawah tajuk “Bahasa dan Kebudayaan Malaysia’. Di dalam kelas ini boleh dipelajari perkara yang yang sama seperti yang dinyatakan di atas. Sambil belajar, warga dewasa boleh mengeratkan semangat muhibah sesama mereka.

Selain perkara ini, rakyat Malaysia tidak perlulah terlalu ekstrim terhadap agama hingga boleh mengganggu-gugat ketenteraman jiran-tetangga. Agama cuma perlu dijadikan sebagai panduan hidup, bukan untuk diperdagangkan. Biar mereka yang lahir di sesuatu agama dan kebudayaan berpegang teguh hingga mati, kecuali atas pilihan sendiri. 

Oleh kerana semua ini berpunca daripada media sosial, perlu ada suatu cara untuk membanterasnya secara auto. Sudah pasti pada zaman AI ini ada cara untuk menyekat segala paparan yang menyinggung perasaan. Penyekatan ini dengan sendirinya akan menghindar rakaman atau komen mengenai 3R.

Semua cadangan yang saya nyatakan di atas, jika dipraktikkan bersungguh-sungguh tanpa paksaan, demi negara tercinta Malaysia, sudah pasti memberi kesan positif untuk jangka masa panjang,

Sebagai rakyat Malaysia dan sebagai manusia, perlu ada sifat hormat-menghormati, walaupun kita mempunyai  fahaman dan anutan yang berbeza.

Bersatu Teguh, Bercerai Roboh

 

                        


 

 

Comments

Popular posts from this blog

Daris, Pelukis Cilik

  Bakat                                                               Oleh: M. Mahendran   Bukan semua orang dianugerahkan bakat melukis. Kajian menunjukkan dalam 100 orang cuma 10 hingga 20 orang sahaja menunjukkan minat atau memiliki bakat semula jadi dalam melukis tanpa latihan formal. Kira-kira 1 hingga 5 orang daripada 100 akan mempunyai kemahiran tinggi atau bakat melukis dengan tahap profesional jika mereka berlatih dengan serius. Adik Muhamad Daris Aryan Bin Saiful Bahri merupakan pelajar tahun 4 di SK Sulaiman, Bentong, Pahang.  Minat  Daris  terhadap seni lukisan berputik sejak umur 6 tahun. Saya   berjiran dengan keluarga adik Daris, mengenalinya sejak bayi lagi. Lukisan-lukisannya sering dipaparkan di Facebook oleh ibu nya Puan Diana dan  bapanya  Encik Saiful Bahri . Saya terpegun m...

நான் எனும் பெரும் நடிகன்

    சிறுகதை    எம். பிரபு   எல்லோருக்கும் என்னைப் பிடிக்கும். எனக்கும் அவர்களைப் பிடிக்காமல் இருக்குமா பின்னே. நான் வாழ்வதே அவர்களுக்காகத்தான். அவர்கள் இல்லாமல் நான் இல்லை. நான் இல்லாமல் அவர்கள் இல்லை. வாழ்க்கையை இப்படித்தான் அனுபவிக்கனும் என்று எழுதி வைத்திருந்தால் நான் என்ன செய்வது? எது நடக்க வேண்டுமோ அது நடந்துதானே ஆக வேண்டும். எனக்கு எப்போதுமே அந்த கர்வம் உண்டு. நான் மிகவும் நல்லவன். யாரும் என்னை கெட்டவன் என்று சொன்னதில்லை. சொல்லி இருக்கலாம். அதெல்லாம் பெரிய விசயமே அல்ல.   அறவே இல்லை?   தெரியாது.   அவர்களை எனக்குப் பிடிக்க காரணம் உண்டு. அவர்களுக்கும் என்னைப் பிடிக்க நிச்சயம் காரணம் இருக்கும். அதுக்காக எனக்கு அவர்களை வெறுமனே பிடிக்கும் என்று அர்த்தமாகி விடாது. அது போன்றுதான் அவர்களும். சும்மாவா அவர்களுக்கு என்னைப் பிடிக்கும்? நான் என்ன சினிமா நடினா? இருந்தாலும் நான் ஒரு தலைச் சிறந்த நடிகனே. அவர்கள் மட்டும் என்னவாம். எல்லோரும் நடித்துக் கொண்டுதான் உள்ளனர். சும்மாவா சொன்னார் ஷேக்ஸ்பியர்.   வாழ்க்கையில் நடிக்கும் நடிகனுக்கு,  சினிமாவில் ...

தமிழ்ப் பள்ளிக்குச் செல்லாதவர்களின் தமிழ்

  கட்டுரை     எம். பிரபு     மலேசியா சுதந்திரம் அடைவதற்கு முன்பாகவே ஆரம்பக் கல்விக்கூடங்கள் ,   பல மொழிப் பிரிவுகளில் நாடு தழுவிய நிலையில் தொடங்கப்பட்டிருந்தன. ஆங்கிலம் ,   மலாய் ,   தமிழ் ,   சீனப்பள்ளிகள் அந்தந்த இடங்களில்   இனவாரியாக   மக்கட்தொகையை   அடிப்படையாகக் கொண்டுத் தொடங்கப்பட்டதாகும். எப்போது எங்கு என்று ஆராய்ந்து இதைப் பற்றி எழுதினால்,   கட்டுரை நீண்டுக் கொண்டே போகும். இந்தக் கட்டுரையின் தலைப்புக்கேற்பவே எழுத முயற்சிக்கின்றேன். எது எப்படியோ இந்தியர்கள் அந்தக்காலத்திலியே தமிழ்ப் பள்ளி,   ஆங்கிலப் பள்ளி   பிறகு மலாய்ப்பள்ளி (தேசியப் பள்ளி)     அதனைத் தொடர்ந்து அண்மையக் காலமாக சீனப் பள்ளிகளிலும் அதிக எண்ணிக்கையில் பயின்று வருகின்றனர். தமிழ்,   ஆங்கிலம் மற்றும் மலாய் மொழிகளைக்   காட்டிலும் மெண்டரின் மொழிப் பயின்றவர்களின் எதிர்காலம் சிறப்பாக இருக்கும் என்ற எண்ணத்தில் ,   இந்தியர்கள்  சீனப் பள்ளிகளில் தங்கள் பிள்ளைகளை பதிந்து வருகின்றனர். அதற்கு இன்னொரு முக்கியக் காரணம் , ...